Am și eu dreptul la educație

Antonio stă încremenit pe scăunel cu privirea ațintită spre obiectivul camerei. Obrăjorii măslinii și ochii negri
IMG_0015 zâmbitori exprimă inocența specifică vârstei lui. El nu a auzit de cuvântul discriminare, nici ceilalți colegi ai săi. Se simt foarte bine împreună și nimic nu le-ar putea strica lumea pe care au creat-o în sala de grădiniță: aici toți sunt egali.    

În multe ţări precum România, romii reprezintă o populaţie de vârstă şcolară semnificativă şi în creştere, care în viitor va fi o forţă de muncă. Cel mai mare procent de analfabetism se înregistrează în rândul populaţiei rome, şi anume 28% dintre cei care au frecventat şcoala primară, dar nu au absolvit-o. Același recensământ din anul 2011 arată că în municipiul Iași există aproximativ 1400 de romi. Asta la nivel declarativ. O majoritate din cei care au vârsta de încadrare în muncă nu au educaţia şi pregătirea necesare pentru a-şi găsi de lucru. De accea este important să se investească în educaţia copiilor romi pentru a le facilita mai târziu intrarea pe piaţa muncii în condiţii de şanse egale şi demnitate, la fel ca membrii populaţiei majoritare.

La Grădinița „Don Orione”din șoseaua Rediu nr 21 C, jumătate din copii sunt de etnie romă. Ea aparține Seminarului „Don Orione”, care a fost fondat de un preot italian catolic, mort în 1940 în Italia. Asociația fondată de acest preot se regăsește în 33 de țări din 5 continente și în Iași este prezentă din anul 1998. „Luând în considerare faptul că în cartierul în care ne aflăm cuprinde și Păcurețul, unde majoritatea localnicilor sunt de etnie romă, s-a gândit o activitate pentru acești copii și tineri. Dat fiind faptul că între ei, copiii și tinerii români și cei romi nu se suportă, s-a gândit o activitate de educare pentru cei care aveau o mai mare nevoie, adică cu cei de etnie romă” a afirmat părintele Marius Bereșoaie, vicerector al Seminarului „Don Orione”. Activitățile educative se desfășurau sâmbăta și duminica. „După câțiva ani ne-am dat seama că nu poți schimba copilul doar lucrând cu el 2-3 ore pe săptămână. Trebuie să scoți copilul din mediul în care trăiește permanent și să-l educi. După mai multe discuții s-a decis înființarea unei grădinițe destinată mai ales copiilor de etnie romă. Problema nu este în principal a educării lor, ci mai ales a integrării cu ceilalți”,  a adăugat vicerectorul.

IMG_0005

Din ianuarie 2010 s-a deschis oficial grădinița într-o anexă aparținând seminarului. Prima educatoare a fost o maică, care împreună cu Poliția de la secția nr. 2 din Iași, a adunat copii din cartier. La început au fost cam 12-13 copii. În următorul an, s-au mai făcut înscrieri cu o grupă de 24 de copii. Jumătate români, și jumătate romi. „Vecinii au început să ne cunoască mai bine, au început să aibă încredere în noi și asta a continuat până în ziua de azi, când sunt înscriși 32 de copii cu vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani”, spune vicerectorul.

Una din problemele de rezolvat este aceea de a da fiecărui copil o șansa egală la educație. Pentru multe minorități acest lucru este greu de obținut din cauza barierei limbii și a culturii. În România multe familii ale romilor nu trimit copiii lor la școală fiindcă aceștia nu au apucat să învețe limba română destul de bine. De aceea, copii de la grădinița „Don Orione” sunt instruiți de două educatoare: una din educatoare este angajată de către Inspectoratul Școlar Judeșean din Iași și este cunoscătoare de limba romani, pentru că s-a ajuns la conluzia că educatorul care lucrează cu acești copii trebuie să fie de etnie romă sau să stăpânească limba lor

IMG_0018

Clădirea în care copii își desfășoară activitatea este dotată conform standardelor unei grădinițe particulare iar părinții nu au nici o obligație materială de îndeplinit. În ultimii ani diversitatea copiilor a devenit din ce în ce mai mare, printre aceștia numărându-se și copii de etnie romă, lipoveni și români. „Din 32 de copii înscriși 16 sunt de etnie romă. Dintre aceștia, cam 11 vin mereu. Mulți dintre ei rămân în grija bunicilor pentru că părinții lor ori sunt plecați, ori sunt închiși. Am copii care sunt vai de capul lor. Stau undeva pe vârful dealului dar vin chiar străbunicii să-i aducă la grădiniță”, spune Larisa Sava, educatoare la Grădinița „Don Orione”.

În ultimii ani Ministerul Educației Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS) a încercat soluţionarea unor aspecte negative de discriminare a romilor în spaţiul şcolar (precum segregarea copiilor romi de ceilalţi ori alte forme de discriminare) şi a dificultăţilor generate de absenteismul şi abandonul şcolar. Această preocupare a generat emiterea Ordinului MECT nr. 1540/19 iulie 2007, privind interzicerea segregărilor în învăţământ şi trecerea la desegregarea claselor/şcolilor existente. În prezent, această chestiune este monitorizată în permanenţă de cele 42 de inspectorate şcolare judeţene, de Minister şi de parteneri. „Nu există diferență între copii. Avem copii cu părinți profesori universitari și copii cu situație foarte precară acasă. Dar acest lucru n-are importanță. Stau amestecați la masă și sunt prieteni între ei”, declară educatoarea Larisa. Maica Barnaveta Ante, cealaltă educatoare care se ocupă de copii a firmă că părinții copiilor sunt mulțumiți de modul în care grădinița își desfășoară activitatea: „Părinții copiilor vin și ne mulțumesc și ne spun că aici copii sunt mult mai mult îngrijiți decât la alte grădinițe”.

IMG_0008

Pentru că sunt cazuri în care familiie de romi nu consideră că a-și da copilul la grădiniță este un pas elementar spre un viitor mai bun, personalul de la grădiniță merge în casele lor și le explică beneficiile pe care le capătă în urma acestui demers: „Trebuie să mergi să vorbești cu ei mereu. Să-i «stimulezi» pe părinți, mai ales cu o vizită a celor de la Protecția Copilului. Dar contează foarte mult și tonul cu care vorbești cu ei. Dacă i-ai luat un pic mai de sus, îți aduc imediat reproșuri că te consideri superior lor. Important este să vorbești frumos pentru că ei înțeleg atunci când văd că au cu cine să coopereze. Este absurd să nu-și dea copii la grădiniță, mai ales pentru faptul că nu trebuie să plăteasă nimic.”, explică educatoarea Larisa. Lipsa oricărei obligații financiare din partea familiei este un beneficiu major deoarece, conform unei evaluări a Fondului de Educație pentru Romi, „rata sărăciei la romi este de trei ori mai mare decât media sărăciei din România. Acest nivel ridicat de sărăcie e cauzat de mai mulţi factori, precum starea proastă a sănătăţii şi educaţiei, oportunităţi limitate pe piaţa muncii, discriminare, toate alimentând un cerc vicios al sărăciei şi excluziunii”[1].IMG_0006

Roadele activităților de la grădinița „Don Orione” se văd de la an la an. Din generația trecută, 8 din 10 copii de etnie romă au mers la școală: „Au fost șase fetițe care au venit chiar de la 5 ani la grădiniță și nu știau absolut nimic. Iar când au fost la testul psihologului să verifice dacă sunt apți pentru a merge la școală, mulțumesc lui Dumnezeu, au trecut toate. Mai bine de atât ce-aș putea să fac! Și a mai fost un băiețel de etnie romă care a făcut grădinița la noi și  la școală a mers la olimpiada de matematică. Ceva tot le rămâne, sunt copii isteți și prind repede, dar foarte importantă este implicarea părinților”, a mai adăugat educatoarea.

Părintele Marius Bereșoaie este mulțumit de faptul că grădinița înființată de asociația „Don Orione” și-a atins scopul: „Ne-am propus să luăm copii de etnie romă de mici, să îi educăm, să le formăm în mintea lor conceptul de școală, nu doar din obligație din partea părinților pentru ca să obțină alocația, pentru că mulți sunt trimiși la școală doar pentru asta. Acum suntem convinși că ceva începe să se schimbe, nu numai în mintea copiilor, ci și a părinților”.

[1] http://www.romaeducationfund.hu/sites/default/files/publications/web_romania_report_romanian.pdf

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s